Oglaševanje

Nikjer drugje na svetu: znotraj osupljivega metroja, ki že piše zgodovino

author author
CNN , I. M.
01. okt 2025. 19:00
Rijad metro
Foto: Royal Commission for Riyadh City via CNN Newsource

Riadski metro je arhitekturni presežek in hkrati simbol sodobne prestolnice Savdske Arabije. Ta velikopotezni projekt dokazuje, da javni prevoz ni zgolj vprašanje učinkovitosti, temveč lahko popolnoma preoblikuje identiteto mesta. Eden največjih in najdražjih infrastrukturnih podvigov na svetu je postal ne le prometna žila, temveč tudi arhitekturna in kulturna znamenitost prestolnice.

Oglaševanje

Vožnja z metrojem je običajno zgolj sredstvo za dosega cilja pri premikanju po mestih, a povsem novi metro v prestolnici Savdske Arabije ta koncept postavlja na glavo. Zagnan decembra 2024 avtomatizirani hitri tranzitni sistem frazi "Ni pomemben cilj, temveč potovanje" daje nov pomen.

Dolgo pričakovani metro v mestu Riad, ki je hkrati tudi najdaljši sistem brez voznikov na svetu, se razteza čez šest linij v skupni dolžini več kot 176 kilometrov in povezuje glavne točke prestolnice. Od Mednarodnega letališča kralja Khalida do finančne četrti King Abdullah (KAFD).

Oglaševanje

Izstopajoče postaje

Sistem, ki je stal več kot 19,2 milijarde evrov, lahko dnevno prepelje najmanj 3,6 milijona potnikov. Poln je arhitekturnih čudes, ki jih je težko pisati drugače. Riadski metro ima skupno 85 postaj, med katerimi posebej izstopajo štiri, in sicer King Abdullah Financial District (KAFD), STC, Western Station in Qasr Al Hokm.

Postaja Qasr Al Hokm, ki se nahaja v zgodovinskem središču Riada, je bila zasnovana v sodelovanju norveškega arhitekturnega biroja Snøhetta in oblikovalsko-svetovalnega podjetja ONEWORKS + CREW. Uradno so jo odprli februarja 2025, potnikom pa omogoča neposreden dostop do več vladnih stavb in znamenitosti. Med drugim do palače Al-Hukm, Velike mošeje Imama Turkija bin Abdullaha in palače Al Masmak.

Rijad metro
Postajo King Abdullah Financial District (KAFD) v Riadu je zasnoval arhitekturni biro Zaha Hadid Architects. | Foto: Royal Commission for Riyadh City via CNN Newsource

Zaradi svoje posebnosti pa je tudi sama postaja že postala prepoznavna znamenitost. Potniki se pogosto ustavijo, da bi občudovali njen arhitekturni dizajn. Razprostira se na 22.500 kvadratnih metrih in sega 40 metrov pod zemljo.

Oglaševanje

Razporejena je na sedmih nadstropjih, s 17 dvigali in 46 tekočimi stopnicami. Njena ukrivljena streha iz nerjavečega jekla odseva podobe okoliške četrti in je premišljen preplet zgodovine in sodobnosti. V notranjosti so trgovine, umetniške postavitve in celo notranji vrt, kjer se lahko potniki usedejo na klopi in užijejo prostor.

Glavna atrakcija

Za nekatere je postaja danes že primerljiva z uveljavljenimi turističnimi znamenitostmi. Tricia Ooi, prebivalka Riada, ki se je pred štirimi leti iz Malezije preselila v Savdsko Arabijo, pravi, da zdaj obiskovalcem poleg bolj znanih točk, kot sta Sky Bridge in Boulevard World, priporoča tudi postajo Qasr Al-Hokm.

Oglaševanje

"Rekla bi, da je to ena najboljših znamenitosti," je povedala za CNN Travel in dodala: "Poleg lepote same postaje je le pet minut stran tudi tradicionalna savdska tržnica – Tricia Ooi.

Rijad metro
Mreža metroja se razteza na več kot 176 kilometrih in vključuje šest linij. | Foto: Royal Commission for Riyadh City via CNN Newsource

Trideset minut vožnje od postaje Qasr Al-Hokm se nahaja postaja metroja v finančni četrti King Abdullah, ki jo je zasnoval biro Zaha Hadid Architects. Že zdaj je to najbolj prometna postaja v celotnem omrežju, odlikuje pa jo valovita mrežasta fasada, navdihnjena z vzorci puščave, ki jih oblikuje veter.

Postaja je enako pomembna kot prepoznavna – deluje kot osrednje vozlišče omrežja. Povezuje tri linije in je začetna točka novega enotirnega sistema ter vključuje tudi avtobusno postajo. V njej so razstavljena umetniška dela, med njimi skulptura ameriškega umetnika Alexandra Calderja, ki je del stalne zbirke Riyadh Art.

Oglaševanje

Rijad metro
Foto: Royal Commission for Riyadh City/CNN

Kulturno okno

Postaja Western Station, ki jo je v okrožju Al Sweedi zasnoval riadski arhitekturni biro Omrania, je bila odprta januarja. Postaja STC, ki povezuje dve liniji, je delo nemškega arhitekturnega biroja Gerber Architekten, pri čemer so navdih črpali iz apnenčastih formacij v savdskih gorah Tuwaiq.

Oglaševanje

Poleg vizualne privlačnosti riadski metro prinaša tudi trajnostne prednosti. Vlaki so energetsko učinkoviti in opremljeni z regenerativnim zavor­nim sistemom, postaje pa imajo vgrajene sončne celice.

Sistem je ob enem zasnovan tako, da je prijazen za uporabnike. Potniki lahko metro kartico (podobno Urbani, op. p.) kupijo na avtomatih na postajah ali pa uporabijo aplikacijo. Metro deluje od sobote do četrtka med 5.30 in polnočjo, ob petkih pa od 10. ure dopoldne do polnoči. Dvourna vozovnica stane manj kot evro. Z vozovnico, ki stane 4,55, je mogoče potovati tri dni neomejeno, mesečna vozovnica pa stane slabih 32 evrov.

Rijad metro
Vlaki ponujajo tri tipe vagonov: za samske, za družine in prvi razred. | Foto: Tamara Hardingham-Gill/CNN via CNN Newsource

Tako kot v drugih mestih z večinsko muslimanskim prebivalstvom so na vlakih ločena območja za moške in ženske. Riadski vlaki so razdeljeni na tri tipe vagonov: za samske, za družine in prvi razred. Vagoni za samske so namenjeni moškim, ki potujejo sami, družinski vagoni so za ženske in družine, prvi razred pa je, razumljivo, rezerviran za potnike s karticami VIP.

Notranjost, ki jo je oblikovalo francosko podjetje Avant Premiere, je brezhibna. Uživanje hrane in pijače je prepovedano, sedežne prevleke pa krasijo vzorci, navdahnjeni s tradicionalno riadsko arhitekturo.

Kakšna je uporabniška izkušnja?

Kako je torej v resnici potovati z riads­kim metrojem? Storitev je hitra in učinkovita. V času največje gneče vlaki vozijo na vsake štiri minute. Vse je tudi izredno čisto, saj je uživanje hrane in pijače, kot omenjeno, strogo prepovedano. Sedeži so udobni, a jih ni prav veliko. Mrežo sestavljajo vlaki z dvema vagonoma, ki imajo približno 55 sedežev, ter vlaki s štirimi vagoni, ki jih je skupaj 123.

Čeprav to ustvari občutek zračnosti in prostornosti, pa hkrati pomeni, da morajo potniki ob jutranjih in popoldanskih konicah, verjetno stati. Vagoni so večinoma mirni, a ni redkost, da se neznanci med vožnjo zapletejo v pogovor. Nekateri domačini so celo mnenja, da metro pomaga povezovati ljudi iz različnih družbenih okolij.

Rijad metro
KAFD je osrednje prestopno vozlišče v mreži. | Foto: Royal Commission for Riyadh City via CNN Newsource

Nekatere postaje, kot sta KAFD in Qasr Al-Hokm, so ogromne, kar je lahko precej zastrašujoče za tiste, ki se z riads­kim metrojem srečujejo prvič. Na srečo je na postajah običajno dovolj osebja, ki je pripravljeno pomagati potnikom, ki imajo težave z orientacijo.

"Danes mesto Riad žanje sadove projekta, ki bo preoblikoval podobo prestolnice in na novo opredelil mobilnost za njene prebivalce in obiskovalce," je lani v izjavi povedal državni sekretar Ibrahim bin Mohammed Al Sultan, član sveta ministrov in izvršni direktor Kraljeve komisije za mesto Riad.

"Mreža metroja je v skladu z gospodarskimi, socialnimi, okoljskimi in urbanističnimi cilji Riada ter predstavlja zgodovinski mejnik v prometnem sektorju prestolnice."

Rijad metro
Foto: Royal Commission for Riyadh City/CNN

Zgodovinski mejnik

Dosežek je nedvomno izjemen, vendar ali je metro zmanjšal odvisnost od avtomobilov in prometne zastoje? Kratek odgovor je ne. Promet je še vedno gost. Čeprav so nekatera potovanja z metrojem res hitrejša, pa druga trajajo dvakrat dlje, kar je sicer posledica urbanistične zasnove Riada.

Kljub temu je javni metro v prvih šestih mesecih po odprtju že presegel pričakovanja. Kraljeva komisija za mesto Riad je poročala o več kot 18 milijonih potnikov v prvih 11 tednih. Prejšnji mesec je riadski metro pozdravil svojega stotega milijon­tega potnika.

Rijad metro
Foto: Royal Commission for Riyadh City/CNN

Zgodnji uspeh je že spodbudil načrte za širitev. Predlagana sedma linija bo povezovala Qiddiya Entertainment City, Mednarodne vrtove kralja Abdullaha in Diriyah Gate. Septembra se je liniji Orange pridružila postaja Hassan bin Thabet Street.

"Riadski metro bo olajšal vsakdanje življenje in potovanja državljanov, prebivalcev in obiskovalcev ter jim ponudil vrhunsko urbano potovalno izkušnjo," je dodal Al Sultan.

*Avtorica: Tamara Hardingham-Gill

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih